Klik utk belanja Amsyar

Khamis, 31 Mac 2011

Tolonglah paham!!!!

Serius hari ni adalah hari yg paling sadis bg aku.. susah sgt ker org lain nk ikut cara aku didik anak aku??.. karang aku tegur karang org tu..sentap pulak..tp bila aku tak tegur..aku yg sentap..macam mana???

Airmata aku ni dah leleh2 dh kuar dr pagi tadik..bila ingat jerk aku leleh..bila ingat lagi..leleh lagik.. aku bkn nak apa pun..aku nk org paham dan hormat aku ni sbg ibu Amsyar dan anak2 aku yg lain..

Susah sgt ker??..aku belikan anak aku barang tu..ko p tukar barang yg lain..alasan anak aku taknak..alasan anak aku suka sgt yg ko beli tu...so, aku ni bodoh sgt lah yee..smpi apa yg anak aku suka pun aku tak tahu.. ke semua yg aku bagi semua anak aku tak suka..gitu?? kalau yee pun nk tukar bgtahu aku dulu boleh tak??..aku mungkin boleh accept kalo org tanya or bgtahu aku dulu..tp aku sgt2 sentap bila aku terjumpa sendiri benda tu dan disorok2 dr pgetahuan aku..mak sentap weiiiiii!!! sentap gilaaaaaaaaaaaaa!!!

masalahnya..takder siapa nk bela aku..nk sokong aku..tu anak aku ok..aku yg kandungkan dia 9 bulan..aku rela perut aku ni ditoreh-toreh sbb nk kuarkan dia..alih2 bila dia lahir org lain pulak sibuk nk tentukan macam2 tuk anak aku.. habis aku ni apa???...tunggul ker????????....

anak aku tu kecik lagik..ko bagi apa pun dia amik..kdg2 benda yg tak elok tu yg dia suka sbb dia tak tahu beza yg mana baik dan buruk pada dia..so kita sbg org tua yang pandai ni kenalah pilih yg terbaik tuk dia..bukan main ikut apa dia suka sedangkan kita tak tahu benda tu baik @ tak. Aku seboleh2nya bagi yg terbaik tuk anak2 aku Insya Allah..tp dah kalau org lain tak sokong aku..tak bantu aku..macam mana??... aku mmg takleh buat benda tu sendiri sbb aku bukan 100% dgn anak aku..aku harapkan org lain tuk tlg jaga n didik anak aku ikut cara aku..walaupun tak 100% kan tp kalo perkara kecik macam ni pun tak boleh nk ikut yg besar apatah lagik kan????....boleh tak???...aku rasa terkilan sgt sbb aku takleh protec anak aku..ibu apa lah kan aku nih???...

aku tak tahu nk ngadu kat siapa..nk luah kat siapa..nasib ada blog nih..karang aku ngadu kat org..org semua ckp benda yg sama..suh aku sabar..sabar..sabar benda kecil lah apa lah.. yee..mmg ni benda kecil..dr perkara kecil ni kalo kita remeh2kanlah akan jadik besar..nauzubillah..jauhkan anak aku dr benda2 yg tak elok nih.. susah btl jadik mak bekerja nih..aku terpaksa lak pejamkan mata terima semua ni padahal hati aku meronta2 taknak..aku bengang sangat2 tau...............


* ni yg buat hati aku meronta2 nk berenti kerja..jaga anak aku lagik bagusssssss....*

* Amsyar maafkan ibu sbb takleh protec Amsyar skrg..sbb xder siapa tlg ibu..uwan pun takleh tlg ibu.. Harap2 takder yg buruk berlaku kat Amsyar n adik2 bila ibu terpaksa pergi kerja..TERPAKSA OK..*

Ahad, 27 Mac 2011

A.M.S.Y.A.R 4 bulan

26hb ni genaplah Amsyar 4 bulan..sabtu ni kita p cucuk yee sayang. Jgn nangis tau..tp Amsyar mmg hebat pun tak nangis pun kan..kan..gudboy!!..

Amsyar dah 4 bulan aku baru terkocoh2 nk update perkembangan anak..;)

Antara perkembangan anak bujang aku 4 bulan ni ialah:

  • Dah pandai ketawa. Mengekek ok kalau dia ketawa..time myusu kalo aku main2 ng dia pun dia leh ketawa gak..
  • Taknak duduk atau baring saja. Dia nk kita dukung dia bawak jalan2 tawaf satu umah. Yang ini, uwan dialah yg rajin melayan. Senyap jerk dia tak berbunyi. Kalau duduk mulalah dia gelisah. Gosok2 matalah. Patu erk..erk..erk.. nak nangis..
  • Dah pandai tgk Tv.Pastu kalau sblm masuk lift dia menangis, masuk jer lift tengok ramai org terus diam n mata dia pandang org. Selagi org tak tegur dia selagi tu dia pandang. Ada satu hari tu kitaorg dah terlewat. Lift pulak satu jerk yg berfungsi so mmg tiap2 level lah berhenti amik org. Masa tu dlm lift dah penuh, bila lift berhenti nak amik orang jerk, dia tetiba mgeluh dah semua orang pandang aku serentak. Haihhh..anak ibu, kecik2 dah mgeluh kan.. ikut saper lah tu.. ;)
  • Tidur lasak. Kalau masa memula tegak pastu nnti ko tgk dia dah senget dah..terpaksa lah aku tidur sipi2 jerk..
  • Nak berdiri saja. Kalau ko bagi duduk, dia akan mgamuk.
  • Asik mghisap tangan..sedap sangat ke tangan tu?..*ke nk tumbuh gg?*
  • Suka tgk toys..bising mulut dia suh ibu beli lah tu yee.. bijak anak ibu
  • Berat adalah 7.1 kg..
  • Tak nangis tiap kali cucuk vaksin.. hehe
  • Kalau malam mesti nk tidur peluk2 ng ibu sambil nyonyot susu ibu
  • Suka giler mandi..angkat jerk nangis..pastu tendang2 itik..(pemain bola kah??)
  • Kalau ibu dan uwan amik lambat dia pandai tunjuk perasaan.. cthnya muka masam n mengamuk..
  • suka sgt kat uwan dia sbb uwan rajin layan Amsyar borak2.. (ibu penat nk masak,lipat kain dll)
  • Nak meniarap tp bontot berat..hahahahah
  • suka ajak berbual..penat ok...
tu jelah..aku ngantuk..pening smlm tak cukup tidur... *boleh lak kan??*

    Rabu, 23 Mac 2011

    Kourtney Kardashian

    masih lg pasal KARDASHIAN.. dlm family KARDASHIAN ni, aku plg suka dgn si Kourtney..kalo ko tgk cara dia kan..bila dia marah ker mmg cool jerk..takder meninggi suara ke apa..mendatar jerk..sbb family KARDASHIAN ni mmg tak berapa suka dgn 'kekasih' dia si Scott tu..tp anak dia comel ok.. sesangat lah comel.. meh layan gambar Kourtney nih.. *cuci mata*

    hot mummy
    Scott.. 'suami'nya
    Mason yg comel sesangat

    Keeping Up With The KARDASHIANS





    gambar diorg masa muda2..tu arwah ayah dia..
    masa kecik2..comel kan??..
    ..aku obes ng citer ni masa aku dlm pantang..duk lah terconggok depan tv kul 5 suku tu..pastu settlekan sume kerja sbb nk tgk kisah diorg sefamily yg gila2 nih.. bila aku tgk diorg ni.. rasa mcm nk beranak banyak2 jer sbb diorg ni adik beradik kira ramai lah gak..6 org..dua org tu adik beradik tiri..paling suka tgk Kourtney, Kim dan Khloe bila myakat ant satu sama lain..lawak!!.. pastu mak dia si Jenner tu mmg mak yg gila2 gak..anak2 dia lak suka kenakan mak dia, mmg haru lah family nih..

    *tp skrg dah tak dapat tgk dah...sbb aku sampai umah pun dh maghrib..sobsobsob *

    Selasa, 22 Mac 2011

    Kicap

    Smlm aku masak sambal udang, pastu aku soksek soksek suh suami aku amikkan kicap.


    Sbbnya nak campur ng sambal yang ada kat pinggan aku tu. korang pnh tak makan apa2 jerk pastu campur ng kicap?..tak paham??..

    cercite..cercite..

    meh aku bagi lagi paham.. cth terdekat makan lauk asam pedas pastu curah lak kicap kat kuah asam pedas kat nasi tu..penah tak??.. hah! tu lah yg aku nk cer..



    setappppppppppppppppp tau!!!

    tak tahulah kan kalo korang pnh buat ker tak..tapi bagi tekak cerewet aku ni, mmg setappp lah..lagik setapp kalo korang guna kicap manis..dulu mak aku selalu bising..katanya dah ada kuah pehal nk berkuah kicap lagik kan?..ngengada..

    tapi tak umpphhhhh lah kalo aku makan pedas2 ni tak ada kicap lagik2 asam pedas..tp baru2 ni aku tgk ada gak kawan aku yg selera tekak dia macam aku..makan asam pedas pastu curah kicap..kat kedai AsamPedas Bangi pun aku tgk ramai yg mkn pastu curah kicap.. ke mmg dah lama org buat macam tu aku jerk tak tahu??...


    hayyaaaaaaaaaakkk... pasni leh la try 'resepi' baru aku ni yeee...

    Isnin, 21 Mac 2011

    Adikku Angah

    Kan aku kata..aku kan kakak.. haruslah aku guna kelebihan aku tu ng jayanya.. td aku mesej adik aku, Angah. Dia guna email yahoo aku tuk FB dia. Bila aku bukak yahoo aku..mak aihhh...manyakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk nyer SAMPAH!!!!.. sampah tu maknanya email ntah pape yg ditujukan kat adik aku...tapi adik aku bkn bukak pun..aku lah yg kena delete berderet2 sampah tu..mencik akak tau... mencikkkk!!!!

    Aku Cantik: Angah, aku nk delete Yahoo aku ni. Banyak sgt sampah. Pas aku  
               delete ko dh xleh bukak FB dah. Bye.

    Angah Gonjeng: Abis aku takleh bukak Fb lah kan?.. (kan..kan..gonjeng kan..
                   mestilah  tak leh bukak dah)

    Aku Cantik sesangat : Yelah. Aku nk delete dah ni.. tata

    Angah Gonjeng kuasa dua : Ko buat Yahoo aku. Aku tak tahu buat. (buta IT)

    Aku tamak haloba: OK. RM5 (Murahlah kan..kira adik beradik punya harga)
    Angah Gonjeng-Gonjeng : Ok

    Ala.. tak sampai 5 min pun aku buat akaun yahoo baru tuk si gonjeng tu.. dah dapat rm5.. hahahahah.. main FB jerk tahu kan..tu yg gonjeng..

    Adik aku si Angah ni mmg sengal n blur2 sket. Lawak ok.. aku ingat lagik masa tu kat kg. Atuk aku nk p kenduri kawen. Sure korang leh imagine kan kalo org tua nk p kenduri kawen pakai macam mana kan. Bersongkok bagai. Pastu atuk aku minta tlg Angah amik kan kasut dia kat bawah tangga. Masa tu ada tiga kasut. Kasut berkilat, kasut berhabuk dan kasut sukan. Ko tahu angah amik yg mana?.... KASUT SUKAN ok bagi kat atuk aku!!!..

    aku yg duduk kat tangga tu ketawa terbahak2 tgk.. dah lah ntah kasut sukan saper ntah kan.. pastu atuk aku kata bukan..suh dia amik lain..pastu korang agak dia amik yg mana tak???...... dia amik yg BERHABUK pulak.. alahai adikku sayang..takkan lah atuk ko tu pakai smart2 pastu pakai kasut berhabuk giler lah kan..haruslah atuk pakai yg berkilat2 gituuu...

    Lagi sekali atuk aku suh dia amik yg lain... *gonjeng tak gonjeng lah kan*

    ..lagi macam2 ok kisah gonjeng adik aku nih..ntah aku tak paham lah..dia blur ke apa ntah..khayal ker..

    pastu kan tu blom lagik kalo dia demam.. dia ni dulu mmg tiap2 bulan mesti demam tau. Bila dia demam mesti stok mutah2 tak ingat. Pastu lembik semacam. Ko buat lah apa kat dia..takder dia melawan nyer..diam jerk.. org dulu2 kan kalo anak sakit percaya pakai tali kat leher ntah apa ntah aku tak percaya tau semua tu..karut!!.. so mak aku pun amik lah tali kasut siapa ntah, baca2 pastu ikat kat leher adik aku..

    pastu kitaorg ni ketawa terbahak2 tgk angah macam tu. lawak tau muka dia kalo demam. Memang baring je pastu muka sedih. Dia lak tak melawan langsung mak aku ikatkan tali tu. Bila dah baik aku tanya dia..

    Aku cun: Angah, masa mama pakaikan tali tu ko rasa ok ker?.Betul ker tali tu 
             boleh baikkan org sakit?.. (yelah aku kan tak percaya benda2 karut nihh)

    Angah Gonjeng : Banyak lah kau. Pakai tali tu lagik aku pening. Bau hancinggg!!!

    Hahahahaha.. aku adalah..ketawa terbahak2 ok.. bila aku citer kat mak aku pun mak aku ketawa. Mak aku kata tu tali kasut Aboy. Dah tu asik demam jerk mak aku try lah kan mana tahu baik ker..mak aku pun tak caya gak..tp saja jerk jadik kan angah eksperimen..

    pastu cakap pasal eksperimen nih.. angah lah gak selalu jadik mangsa alat2 kecantikan. Kalau kitaorg macam was2 jerk nk pakai suh angah pakai dulu..dgr2 jer ada produk macam best, suh dia yg pakai. Sbb dulu muka dia berjerawat. Teruk gak lah. Pastu kitaorg ni konon2 concern lah kan kat dia.. (padahal kitaorg yg nk try pakai produk tu tp takut..almaklumlah muka licin kan..baik suh org yg berjerawat dulu pakai)suh dia beli.. dia pun pakai tanpa ada was2..nasiblah produk tu mmg bagus.. takderlah rusak muka adik aku tu...skrg muka dia dah ok dah.. ntah aku pun lupa tanya dia pakai produk apa...

    tp best ok kawan ng angah..sbb dia gila2 macam aku gak. Bongok2 macam aku.. kalo kitaorg borak mesti ada citer kelakar2 kuar. So mmg bestlah adik2 aku nih..tak boring..*tp sekrg dah kawen dah tak leh borak2 sgt macam dulu dah..sob sob..sob*

    muka Mak Ngah Amsyar yg dah licin
    Angah yg kiri sekali. Pakai tudung itam
    masa kat genting.


    masa raya. Macam kembar tak??
    saper lagik cun??

    dlm keta masa nk p kursus kawen
    budak gonjeng
    kami adik beradik kawan baik
    raya dua tahun lepas
    angah serius mandu keta
    verangan glamour di pagi raya

    jalan2 carik jodoh
    tunggu driver amik naik Evo

    klik2 nk p wedding iekin
    kepochi kat majlis org..
    wedding kak ita kat johor
    kepochi lagik kat majlis org.. im divas ok
    angah jadik pgapit aku
    ni masa pas nikah. Sedih ok pasni dah jarang jumpa dah


    jadik pgapit side lelaki
    angah yg comel walaupun gonjeng!!

    gila byk gambar aku ng angah..yelah kami ni dah macam twin ok..share macam2..kisah sedih, gembira lawak bodoh semua sesama.. walaupun jarak kitaorg 3 tahun je kan tapi kitaorg mmg rapat..takderlah nk dengki2..tapi serus best ok ader adik beradik ramai..pastu ramai sama jantina ng kita so kalo p kenduri ke apa ader geng..geng nyakat pun ok gak..buat onar kat majlis org kan.. tak ke best namanya....

    *angah.. rindunya aku masa kita dulu2*

    Aku nak buat PAP SMEAR tp aku takut..macam mana???

    mak aihhh..panjang no tajuk kan... td aku baca status kawan aku kat FB..dia buat pap smear..aku usha2 tanya dia..dia kata macam kena seluk masa nk beranak.. mak aihhh..aku dah lah tak ada pgalaman kena seluk nih hah yang oi..macam mana rasanya yee.. katanya seluk masa nk beranak lagik sakit..yg ni tak sakit..ye ker..????...

    so aku pun mengoggles pasal pap smear nih..penting beb kalo ko nk idup lama macam aku..tp yg sadisnya semuanya bahasa indon..aku tak paham dong!!!..pening pale aku nk baca bagi paham..kalo dalam english penat lak aku nk translet ke bm kan..dah lah aku english terer lah sgt...... akhirnya dapat gak *kesat peluh*

    PENTINGNYA rawatan pap smear ke atas wanita yang sudah melalui hubungan seksual memang tidak dinafikan. Tetapi tidak ramai wanita yang sedar tentang kepentingan ini. Kebanyakan daripadanya tidak langsung menganggap pap smear salah satu rawatan benar-benar penting dalam kehidupannya.

    "Saya pernah melaluinya ketika mengandung anak pertama dahulu. Cukuplah sekali. Takut melihatkan alatnya yang besar. Saya pun rasa kurang selesa dan sakit semasa rawatan dijalankan." Akui Lina

    "Bayangkan doktor lelaki pula yang buat. Eee....malunya. Lainlah kalau memang tengah sakit, rasa malu bolehlah di tolak ke tepi." Kata Mimi pula.

    Selain kurang prihatin tentang kesihatan diri, ini antara faktor penyebab mengapa wanita tidak mahu melakukan ujian pap smear. Rasa takut dan malu begitu tebal dalam diri mereka sehingga sanggup mengetepikan risiko yang mungkin akan dihadapi jika tidak dikesan daripada awal.

    "Pap smear penting bagi wanita yang sudah melalui seksual aktif. Tetapi tidak ramai wanita yang sedar kepentingannya. Malah saya sendiri kurang menerima pesakit wanita yang datang ke sini semata-mata untuk menjalani ujian pap smear. Saya tidak nafikan, wanita tak mahu jalani ujian pap smear kerana rasa takut, sakit dan malu." Akui Dr. Ismail Thamby.

    DILEMA UNTUK MELAKUKANNYA

    MELIHAT Spatula (alat seperti sudu itik), tidak salah kalau ada terselit rasa takut untuk menjalani ujian itu. Alatnya yang besar dan diperbuat daripada besi itu memang tidak terbayang di fikiran bagaimana cara ia dimasukkan.

    Tidakkah bahagian dalam faraj boleh berdarah kerana tusukan besi pap smear berkenaan? Oh... tentu sakit rasanya. Bilangan doktor lelaki dalam bidang perbidanan dan sakit puan berbanding wanita memang tidak dinafikan. Rasa malu untuk menjalani ujian pap smear memang timbul jika pesakit terpaksa berhadapan dengan doktor lelaki. Bayangkan bagaimana hendak menutup muka berhadapan dengan doktor yang hendak memeriksa kemaluan kita! Inilah antara luahan yang sering diperkatakan oleh kaum wanita.

    Mungkin ini antara persoalan besar yang sering wujud dalam fikiran wanita sebelum melakukan ujian pap smear.

    Pap smear tidak menakutkan! Tidak juga menyakitkan atau boleh mengakibatkan pendarahan jika pesakit mengikut arahan daripada doktor ketika menjalani ujian. Perasaan malu tidak seharusnya timbul dan dibuang dengan segera jika inginkan jangka hayat anda berpanjangan.

    Lazimnya doktor atau pembantunya akan memberi tunjuk ajar sebelum ujian dijalankan. Dari segi kedudukan, persediaan perasaan, turun naik nafas dan sebagainya akan diberitahu supaya pesakit akan dapat menjalani ujian ini dengan selesa. Jika pesakit mengikut arahan ujian boleh dilakukan hanya untuk beberapa minit sahaja.

    KEPENTINGAN PAP SMEAR

    Wujud 40 tahun yang lalu dan mula diperbaharui sedikit semi sedikit dari segi peralatan, cara pengambilan sel kulit dan ujian yang dibuat. Dr. Papinocolo dapat mengesan dan mencipta alat penguji ini dan beliau dipertanggungjawabkan untuk mengesan kanser yang disyaki ada pada faraj wanita.

    Bahagian permukaan pangkal rahim akan dikaji sama ada sel kulit yang menyelaputinya berubah atau tidak. Jika ia berubah dari kulit yang asal kepada yang diragui, bermakna terdapat kesan awal kanser pada pangkal rahim wanita berkenaan.

    Wanita yang sudah melalui hubungan seksual secara tidak langsung terdedah dengan risiko kanser pangkal rahim. Pap smear adalah satu alat penguji penting untuk mengesan kanser pangkal rahim dari awal.

    Hubungan kelamin yang pertama sahaja sudah cukup menjadikan permukaan pangkal rahim terdedah dengan virus dan kuman pada permukaan pangkal rahim terdapat "transformation zone" yang diselaputi sel awal yang sensitif. Sel ini boleh berubah menjadi sel kanser jika terdapat tekanan daripada virus dan kuman.

    Dalam masa dua atau tiga hari ujian, keputusan sama ada pesakit dijangkiti atau tidak kuman virus papiloma akan dapat dikesan. Virus papiloma atau dipanggil juga virus ketuat adalah penyebab utama pro kanser. Jika virus ini sudah mencapai 80%, pesakit berisiko tinggi untuk mendapat kanser pangkal rahim.

    Tidak ada had umur tertentu bagi pengidap kanser pangkal rahim. Gadis yang sudah aktif dalam hubungan seksual dab baru berusia 16 tahun mungkin boleh mengidapnya.

    Wanita yang telah mula dicemari dengan virus ini boleh membawa kepada maut jika tidak dicegah dari awal. Virus kanser ini boleh merosakkan sistem urat saraf dan memberi kesan kepada salur pernafasan.

    Siapakah mereka yang paling berisiko tinggi? Semua wanita yang pernah melakukan seks adalah berisiko untuk dijangkiti kuman pada pangkal rahim. Tetapi yang paling berisiko tinggi dan digalakkan supaya melakukan pap smear dengan segera ialah:

    * Wanita berusia muda yang sudah terdedah dengan hubungan seks.
    * Mereka yang kerap bertukar pasangan.
    * Mereka yang tidak menjaga kebersihan faraj sehingga mudah dijangkiti sebarang kuman.

    BERAPA KALI UJIAN DIPERLUKAN?

    Syor daripada kedoktoran Amerika Syarikat menggalakkan supaya wanita yang pernah melakukan seks menjalani ujian pap smear sekurang-kurangnya setahun sekali atau mengikut nasihat doktor. Wanita yang sering melakukan hubunga seks khususnya para isteri, disarankan 1 atau 2 tahun sekali. Mereka yang melebihi usia 40 tahun disyorkan setahun sekali.

    Ujian pap smear tidak akan dilakukan dalam jarak waktu yang kerap kerana kadar pengesanan tidak ketara. Malah hasil ujian juga tidak akan dapat memberikan jawapan yang tepat.

    Disyorkan, pada peringkat awal (pertama) melakukan seks terus melakukan ujian pap smear kerana dikhuatiri pasangan telah dijangkiti kuman atau virus.

    Ujian pap smear memang tepat dan tidak pernah salah dalam memberikan jawapan. Oleh itu mereka yang sudah dikesan dijangkiti kuman, diwajibkan membuat ujian pap smear seterusnya atas nasihat doktor.

    Kedudukan pesakit ketika menjalani ujian boleh mempengaruhi keputusan. Teknik pengambilan kulit pada permukaan pangkal rahim yang tidak tepat boleh menyebabkan kesukaran untuk mendapatkan keputusan.

    Kedudukan pesakit yang disarankan ketika menjalani ujian ialah berdepan (seperti dalam proses bersalin) atau cara mengiring. Tetapi kedudukan berdepan lebih disarankan kerana ini memudahkan proses ujian.

    Persediaan wanita sebelum ke klinik untuk melakukan ujian:

    * Diigalakkan datang selepas haid kering atau dalam peringkat pertengahan pusingan haid.
    * Tidak boleh bersama (melakukan seks) dua hari sebelum berjumpa doktor kerana ditakuti ciri-ciri yang dikesan mempengaruhi keputusan.
     

    Naper muka baby berubah2??..

    Bila aku ada anak kan..baru aku perasan yg muka baby berubah2.. dah tiga bulan baru nampak muka dia sbnarnya.. cuba ko tgk muka Amsyar dr baru lahir sampai la ni..lain ok.. semua muka tuk nenek dia kuar masa baru2 lahir tu..

      
    ni masa first day
    masa ni muka dia macam muka aku
    ;)
    masa ni muka dia sebijik muka MIL aku. Sibijik cina.
    ni masa dlm pantang. Hari ke 22
    ni time 3 bulan lbh
    ahakzzzzz!!! comel kan??
    kan..kan..lain kan??...