Klik utk belanja Amsyar

Selasa, 8 Mac 2011

Marilah menyusukan anak anda..

Masa aku mgandungkan Amsyar, aku takde lah excited nak myusukan dia..kira macam..eh ader ker susu aku nnti..begitu..sbbnya aku tak pnh nampak mak aku susu kan adik2 aku..tapi tak tahu lah kan ke mak aku myusukan sorok2 ke apa kan.. pemalu katanya..auwww...

so aku rasa, mungkin aku pun nnti takder susu kot..so tak lah menaruh harapan yg tinggi nk susukan anak..tapi..semuanya berubah bila...

aku lahirkan Amsyar..serius ok..aku rasa sedih n down sgt2 bila susu tak kuar..hari pertama bersalin susu aku ileek.. sedih wooo.. rasa macam aku ni ibu tak berguna gitu tau..dah lah sepital yg aku p ni mmg ko kena gak susu anak ko..no susu formula ok..no..no.. so bila org duk push2 ko kan..ko rasa sedih sgt..susu tak mahu keluar..anak lak menangis meraung sbb lapar.. sadis tak??..

last2 mak aku belikan gak anak aku susu formula..bermulalah Amsyar minum susu formula..malam tu lena dia ok..sesungguhnya anak aku sgt lapar kan?.. dah lah aku sakit tak boleh gerak..anak pulak menangis meraung..amacam??..

walaupun dah bg susu formula..aku usaha gak bagi susu badan ni kuar..nurse tlg urut..kuarlah kolostrum..ala yg warna kuning2 tu..mmg jumlahnya aderlah sedikit tapi tu yg paling bagus..dapatlah Amsyar rasa.. tapi yang aku puji anak aku ni..dia mmg pandai hisap puting b***** tau.. puting botol pun pandai..guna sudu pun pandai..mmg bijak kan?.. kan... sayang anak ibu sesangat.. *tetiba..*

bila sampai umah..aku rerajin tuam.. makan lobak putih..rebus longan..sbb nak bagi anak susu badan sgt2.. rasa macam sedih sgt bila anak tak dapat susu aku walaupun ader susu formula.. rasa macam tak berguna pun ada ok..punyalah sadis kan..tu yg usaha gak bagi kuar susu tu..sampai stress nangis2 sbb harap sgt susu kuar.. lagi2 bila org sekeliling asik push ko jerk..mmg aku hangin 1 badan lah..yelah bukan aku tak usaha kan..tp dia blom ada.. ko push2 aku buat aku stress lagik adalah..paham?????...

alhamdulillah.. akhirnya susu aku keluar..aku adalah.. Hepiiii!!!.. rasa macam hebatnya aku..kahkahkahkah.. so isaplah Amsyar dgn rakusnya... anak aku mmg kuat myusu..so tak heran kalo dia tahan setengah jam jerk pastu nangis manja2 nk susu lagik.. takpelah nak..tuk anak ibu yg ibu sayangi..ibu redha.. *sweet tak?*

tp adatlah kan..kalo ko bagi anak susu badan, b***** ko akan berubah ok.. macam mana berubahnya tak payah lah aku citer.. ko imagine lah ikut imaginasi masing2 k.. dan tak exclusif dah tuk suami ko.. tapi kalo suami ko tak kisah n galakan ko BF anak ko..baguslah..n bersyukurlah sbb dapat suami yg tak pentingkan diri sendiri kan.. yelah susu tu hak anak kan.. hak anak nak diketepikan semata nk jaga body ko tu.. ada tu aku baca sampai makan pil nak hentikan susu.. Nauzubillah..kejam k..kejam!!!.. tetiba pegang pedang nk tusuk org tu..

pic from googles *aku suka susukan Amsyar sambil baring..sbb aku pun boleh joint dia tidur sama..hahahahaha*


tapi banyak tau kebaikan kalo ko BF anak ko..antaranya..

  • badan ko akan kembali susut seperti sblm hamil..kiranya ko akan dapat berat badan yg ideal ok.. tak caya?.. ko tgk aku!!.. hahahaha
  • anak ko jarang sakit.. Alhamdulillah kan.. sbb antibodi ibu yang super duper kuat tu dah pindah kat anak ko melalui BF tadik..yelah baby kan mana ader antibodi lagik.. so tanda kasih sayang ibu..bagilah sikit antibodi ko yg super duper tu kat anak ko..macam mana?.. melalui BF lah.. senang kan??..
  • Mengeratkan hub antara ibu dan anak. Kan bila kita BF baby kita rangkul dia..peluk dia..usap2 rambut dia.. tulah moment paling indah bagi ibu dan anak..sbb masa dia myusu tu lah ko boleh bagi kata2 nasihat kat dia.. cakap2 kat dia.. mmg lah dia baby kan.. tpi percayalah cakap aku..anak akan rasa kasih sayang ibu semasa BF.. macam aku dan Amsyar..bila aku susukan dia..dia mesti tgk muka aku..dia pandang je muka aku..bila aku cakap ng dia.. dia myahut..pastu minum balik..pandang balik..touching kan??..
  • Menjimatkan wang. Ko tak payah nk kuar duit beli susu sbb dah ader yang original.Bagus pun bagus..so nak apa lagik??..
  • Tak payah nk susah2 bawak termos, susu, air masak bila nk travel atau berjalan2.. leceh ok.. macam aku..bawak satu botol susu yang dah bancuh cukup sbb amsyar kan campur susu badan n susu formula..manalah tahu kes Amsyar tak cukup susu kan..tapi aku yakin susu aku yg original mcukupi selalunya....
  • Anak ko boleh rasa semua jenis makanan melalui BF..tak caya?.. btl ok..aku tak tipu tau..cthnya kalo ko makan durian, susu ko akan rasa durian..ko makan coklat..susu ko rasa coklat..ko makan petai.. sendiri mahu ingatlah.. hahaha.. so ko pk lah bila anak ko minum susu formula..dia cuma dapat rasa satu jenis rasa jerk.. sian kan??..
  • Susu ibu mmg sesuai utk perut baby.. mudah dihadam.. tak macam susu formula..kalo ko kata.. "eh, anak aku minum susu formula dia kenyang tau..diam jerk.." sbanrnya begini.. susu formula tu susah di hadam ok..so usus anak ko bekerja keras tuk hadam susu tu.. tu yg dia diam..
  • lagi... sbb susu ibu tu mmg tuk anak kan.. bagi jelah jgn banyak soal.. boleh??.
Pic from googles *Macam ni lah Amsyar kalo aku sama2 baring dgn dia time myusu..suka sgt pandang muka aku..ibu cantik erk??..*

Macam aku, aku campur Amsyar dengan susu formula..mmg niat nak fully BF dia kan.. tp susu aku tidaklah banyak dan mencurah2.. tapi aku bersyukur lah sbb dapat gak Amsyar minum susu ibu dia sendiri kan dari non ada lgsung walau setitik.. btl tak?.. mmg leceh kan nak selak sana..selak sini..dah lah anak aku tu rimas kalo pakai kain selubung2 ni..mgamuk lagi adalah..pastu bila baby tu dah serasi ng nipple kita kan..so bila guna tears dia dah taknak.. mmg susah..Amsyar pun macam tu gak..bila dah guna nipple dia dah tak nak tears..puaslah nenek dia pujuk bagi tears..tapi bila dah guna tears..aku lak yang berhempas pulas bersilat bagai nk bagi nipple balik..aduiii..

tp dah nama anak..mesti nk bagi yg terbaik kan.. so aku suggest sgt2 kat ibu2 yg bakal timang cahaya mata tu..bagilah susu badan fully kalo leh..serius wei..susu badan adalah..sangat bagus dan terbaik!!.. tiada apa yg dapat menandingi susu ibu ok..kalo dah tak boleh tu nk buat macam mana kan..jgn lah ko push2 dia bg stress pulak..sian kat ibu tu nnti..sbb kdg2 org2 ni myibuk jerk tahu..tahu push2 je..tak tahu macam mana stress n downnya ibu2 yg susunya tak mahu keluar atau anak tak pandai myusu kan.. sbb aku dah kena ok..mmg rasa sgt2 down n marah..sbb manalah ada ibu yg taknak beri yg terbaik kat anak kan.. kalo tak dapat..nk buat macam mana..ye tak??.. *ye kan aja...*

Tiada ulasan:

Catat Ulasan