Klik utk belanja Amsyar

Isnin, 25 April 2011

4 Hari lagik nak jadik HOUSEWIFE!!

Mak aihhh..tajuk mmg tak ingat kan..berlagak kata kau..hahahah
Tak sabar ok nk jadik housewife..dah lama aku pendam cita2 ni..pas abis belajar..kenalah carik kerja..kalo tak, siapa nk tanggung aku kan..mak bapak aku?..cukuplah dah byk jasa diorg kat aku selama nih kan..bila kawen, ingat nk lah jadik housewife..tp macam sayang lah pulak..karang bulan2 takada duit nk berfoya..bukan laki tak bagi duit..tapi aku kan pemboros..hahahahaha

Bila mgandung, lagi sekali ingat nk berenti. Sbbnya, aku alami alahan teruk. Asik uwek..uwek sentiasa..pastu ada waktu tu..blom sempat sampai tandas aku dah ter uwek dulu..tp cekal ko pergi kerja..medical leave aku jgn kiralah..ada dalam duploh lbh kot..ng unpaid leave lagik...org kaya macam aku mmg selalu tak dtg kerja..hahaha


Bila dah ada anak ni..lagi kuat rasanya aku nk berenti..sbbnya..sayang kat anak!!.. yelah..macam lah aku sorang ada anak kan.. serius lah..tiap kali aku antar anak aku..berat jerk hati ni..rasa macam nk bawak jerk budak kecil masham tu sekali p opis..kalo bolehlah..tp ko gila apa..karang satu kerja aku tak siap asik layan anak bujang aku tu..dah lah manja kemain..kurus ibu kau ni nak main loncat2 nak bagi ko gelak..


bila dah berat hati tu ofkos lah airmata aku mgalir..pastu tak sabar2 nak balik kul 5pm..oleh kerana sblm ni laki aku yg antar n amik..mmg meroyan muncung panjang sedapa kalo laki aku amik lambat..stress tau..kat mata aku ni asik terbayang..anak..anak..lagik stress bila mak aku bgtahu anak aku macam termenung bila aku tak dtg2 amik dia..cthnya bila laki aku ada meeting last minit..


so, sbb utama aku nk berenti adalah sbb ANAK. Mmg aku niat nk jaga, didik sendirik anak2 aku. Nak diorg makan dari air tangan aku.Kiranya yang instant ni..no..no.. lah kan..akan ku masak makanan tuk suami dan anak2 ku dari air tangan aku dgn penuh rasa kasih sayang..Insya Allah..


Sbb keduanya..sbb kawan2 sekepala ng aku ramai yg dah blah..sorang2 blah..bosan tau..dah tak ada tmpt nk bergosipan..meluahkan perasaan..gelak2..so sangat bosan!!.. mmg stress tau..kerja aku asik nk memaki n mgherdik orang jerk..jangan salahkan aku..aku kan stress!!


lagi bertambah stress bila duk tmpt sama..buat kerja yg sama..jumpa org yg sama..mmg lagik stress..tak bertukar..serius aku dah bosan..aku ni tergolong dlm manusia yg cepat bosan..


tapi takper kot..aku kan dah pnh susah dulu..so kalo susah2 sikit ni no hal lah kot bg aku..aku ni bukannya jenis brg semua nk yg branded..yg gucci..yg LV ker..mmg aku kaki shopping tapi taklah aku nk melabur wang nk beli yg mahal segala..


Lagipun biar laki aku rasa tanggungjawab sket. Bkn selama ni dia tak betanggungjawab, cuma biar lbh lah sikit..sbbnya,aku kan kerja..penat kat tmpt kerja lagik..balik umah..nk buat kerja umah lagik..anak lagik..mmg rasa macam nk fengsan!!!..so bila aku duk uamh ni..taklah aku rasa nk fengsan..buat2 fengsan adalah kot..


aku berenti ni pun gamble jerk ko tahu stlh mdapat nasihat dr org yg dulu berenti kerja dr aku..n sama2 gamble gak..kalo tak try mana aku tahu kan..so gamble jelah.. laki aku bukan kaya no pun..bukan duit juta2 dlm bank tu..tp bila pk kami dua2 kerja..balik dah lewat senja..dgn nak uruskan r/tangga lagik..ng anak lagik.. (aku lah tu..) kul 12 mlm baru aku dapat makan..tu pun kalo semua kerja aku dah settle..


apa kerja aku?..meh aku nk cerita..aku ni cerewet tau orgnya..rimas aku tgk umah aku berselerak..lauk basi..pinggan tak cuci..sampah tak buang..mmg aku meroyan..so tiap hari bila anak aku dah berjaya ditidurkan..mulalah aku masak, cuci pinggan,buang sampah, masak air, isi botol air anak aku, isi air panas, charge hp aku yg selalu battery low tu, isi air dalam peti ais,cuci kain yang berbaki kat bilik air tu, macam2 lah kerja aku..tu yg kul 12mlm baru aku sempat makan..tu pun makan jenis laju2 n telan2 sblm anak aku bangun..ko ada??


kalo ikut aku semua aku nk buat, tp bila pk kemampuan diri..nk pakai maid tak mampu..terpaksalah aku buat semua..tu blom hujung minggu. Dgn nak cuci kain, angkat kain, lipat kain..iron baju,cuci toilet, main2 ng anak lagik..aku dah penat..dia tak penat2 lagik..asik nak main jerk..main dahlah nk main yg ekstrem..loncat2..berapa byk tu tenaga aku dh guna..


laki aku bukan tak tolong..tp aku ni jenis, aku suruh..ko kena laju2 buat. Kalo aku suruh ko buat, ko tangguh2 mmg aku hangin lah kan.. sbb aku tak suka kerja tangguh2 ni..bikin panas jerk..so dari aku arah org pastu org tu tak buat2 baik aku buat sendirik..begituuu...


so, utk adil, aku buat kerja rumah..ko pergi kerja..adil kan..tp aku rasa bila ada anak kecik ni mmg tak dapatlah aku nk buat kerja rumah 100%..so pahamlah yee keadaan umah aku..jgn nk komen2 lak bila dtg umah aku..kalo nk komen2 atau nk banyak ckp, pintu sentiasa terbuka tuk ko blah.. *tetiba tersentap*


lagi apa erk.. itu je kot..aku rasa dah cukup kuat kot alasan aku tuk berenti.. tp macam aku cakap tadik, laki aku bukannya kaya pun..tp dah mmg tanggungjawab kan..dia kerja cari duit, aku duk umah jaga n didik anak serta uruskan r/tangga. Lagipun dah kawen, kenalah berani pikul tanggungjawab, kalo taknak pikul atau rasa terbeban, baik takyah kawen. Sorang2 lah ko duk sampai ke tua. Sekian, Terima kasih.

2 ulasan: