Klik utk belanja Amsyar

Ahad, 10 April 2011

Nilai Kasih Ibu.

Orang kata aku lahir dari perut...mak...(bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku.... mak           

Bila lapar, yang suapkan aku.... mak 

Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak

Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak 

Bila bangun tidur, aku cari.... mak     

Bila nangis, orang pertama yang datang .... mak

Bila nak bermanja, aku dekati...... . mak       

Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.... mak 

Bila sedih, yang boleh memujukku hanya..... mak

Bila nakal, yang memarahi aku.... mak 

Bila merajuk, yang memujukku cuma...... mak         

Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... mak 

Bila takut, yang tenangkan aku.... mak 

Bila nak peluk, yang aku suka peluk.... mak

Aku selalu teringatkan ..... mak             

Bila sedih, aku mesti talipon..... mak           
     
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu..... mak     
                
Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak         
     
Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk!"   
     
Bila sakit, orang paling risau adalah.... mak
      
Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... mak
      
Bila buat hal, yang marah aku dulu.... mak 
      
Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
            
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.....mak   
     
Yang selalu masak makanan kegemaranku. ... mak
     
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam, lauk pauk..... mak
     
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku.... mak   
 
Yang selalu berleter kat aku... mak
     
Yang selalu puji aku....mak     
           
Yang selalu nasihat aku...... mak           
     
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk..... mak
   


Aku ada pasangan hidup sendiri....
       
Bila seronok, aku cari.....pasanganku   
   
Bila sedih, aku cari.....mak
 
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku 
     
Bila gagal, aku ceritakan pada.... mak 
   
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku   
     
Bila berduka, aku peluk erat.... emakku 

Bila nak bercuti, aku bawa.....pasanganku         
     
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah..... mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku  (eh tak boleh sambut valentine)
     
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Selalu... aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku 
                
Bila-bila... . aku akan talipon pasanganku 

Entah bila... aku nak talipon mak

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku                  

Entah bila.... aku nak belikan hadiah untuk emak
      


Renungkan: 

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...bolehkah kau kirim wang untuk mak? mak bukan nak 
 banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

  mak pon bukan nye nak sangat duit kau.....
  mak cume nak tengok anak mak je.....
  mak cume nak pelok je anak mak.....
  mak cume nak cium je anak mak....                

 
Berderai air mata jika kita mendengarnya. ..........
   


Tapi kalau mak sudah tiada...... ..... 


MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....     
 

Berapa ramai yang sanggup   menyuapkan ibunya...... 
berapa ramai yang sanggup   mencuci muntah ibunya......
berapa ramai yang sanggup   mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup   membersihkan najis ibunya......
berapa ramai yang sanggup   membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya..... 
berapa ramai yang sanggup  berhenti kerja untuk menjaga ibunya......
   
dan akhir sekali  berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya...... . 

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan
sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya. Kos upah membantu ibu:


  1) Tolong pergi kedai : RM4.00

  2) Tolong jaga adik : RM4.00

  3) Tolong buang sampah : RM1.00

  4) Tolong kemas bilik : RM2.00

  5) Tolong siram bunga : RM3.00

  6) Tolong sapu sampah : RM3.00

  Jumlah : RM17.00 


Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu
mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

  1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA

  2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA

  3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA

  4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA

 5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA

 Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu..

Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan