Klik utk belanja Amsyar

Jumaat, 5 Ogos 2011

Makcik Oh Makcik

Kisah ni dah lama dah..masa tu aku baru sebulan berenti kerja..skrg ni dah nk tiga bulan dah..cepat nau masa berjalan kan..tgk2 anak aku dah tiga!! kahkahkahkah..

ohw..ni cerita pasal seorg makcik dekat umah mak aku ni..biasalah makcik2 kan selalunya kepochi..kalo kepochi mesti makcik..makcik mesti kepochi..begitu..

satu hari tu, aku macam biasalah dtg membawa anak aku ke rumah mak. Datang saja2 memperhabiskan beras. Kes sorang2 kalo malas masak, aku dtg umah mak. Senang dan mgenyangkan. Anak mak aku jaga. Aku leh lepak2 tgk tv sambil baring2. Eh..eh..bukan aku yg nak kehidupan heaven begitu bila dah ada anak. Tp mak aku yg baik hati nk offer kan..takkan aku nk kata tidak..kecik hati mak aku..dah lah Amsyar dari sehari mmg mak yg jaga kat sepital..tetiba ko nk lupa daratan..kena sumpah jadik peti ais tiga pintu baru ko tahu..

masa nk berjalan ke umah mak terserempak ng makcik sorang ni. Dia tgh duduk2 depan umah dia. Dia tegur Amsyar jadik aku berenti lah kan. Kang dicop kurang ajaran karang..sentap pulak..jadik dengan senyum simpul aku pun berenti..borak2 tetiba dia tanya.. *sbnarnya dia dah tahu, tp biasalah kalo stock makcik2 mmg suka myiasat hal rumah tangga orang *

Makcik Kepochi: Tak kerja ker hari ni?..
Aku yang ramah: Tak..dah berenti dah..
Makcik Kepochi2: Apasal berenti?. Buat rugi jer berenti. Belajar pandai2. Jauh2, berenti pulak.
Aku yang masih ramah saat ini: Suami suh jaga anak cik.
Makcik Kepochi kuasa 2: Kalo tahu jadik suri rumah, baik takyah belajar pandai2. Hantar jauh2 pastu jadik suri rumah. Buat susah mak bapak jerk.
Aku yg DAH TAK ramah: Nak jadik suri rumah pun kena ada ilmu gak cik . Bla..bla..bla.. *sambil hati dah mula nak sakit*
Makcik Kepochi kuasa 3 : Ni duk umah ni suami bagi duit tak?
Aku yang macam terkejut: bagi..
Makcik Kepochi kuasa 4: Berapa?
Aku yang macam....ergggg: RM+++ jerk..
Makcik Kepochi Kepocino: Oklah tu. Kalo dia tak bagi ko jgn berenti..

Mak aihh..sesuka hati makcik jerk kan nk cakap macam tu. Makcik Oh Makcik, kalo suami saya tak bagi sesen pun saya tak kisah sbb selama saya kawen dan hidup ng dia hidup saya SEMPURNA. CUKUP MAKAN, CUKUP PAKAI. apalah makcik ni..mmg btl2 macam org TAK BERILMU.. hambik ko..

Aku bukannya apa..kalo tgk family makcik ni kan. Suami dia kerja bagus. Kiranya macam org ada pangkat lah gak. Anak ramai lah gak tp satu pun tak der yg 'berjaya'. Ada yg 'berjaya' pun ala gitu2 jerk..suam jerk aku tgk..mana taknyer..pemikiran makcik ni sangatlah mundur. Dia kan duk umah jerk..tp masa aku kecik2 dulu aku p umah dia, dari pagi bawak ke tengahari sampai malam, satu family makan pisang goreng jerk. Selambak dia goreng pisang satu talam. Nah anak2 ko makan ni sampai malam..apakah??

Aku bukan nk umpat, bapak aku yg tak berpangkat sgt masa tu pun tak pnh bagi mak aku masak rupa gitu..pagi makan lain, tengahri makan lain,ptg mak aku masak cekodok. Malam makan nasi kadang2 lauk sama atau tambah2 lauk..kepelikan ok kalo aku tgk org makan satu hari pisang goreng sampai malam..

Aku nk jerk cakap gini.. makcik, saya ikhlas jaga anak suami saya. Sbb bila saya duk umah saya ada byk masa berkualiti ng anak dan suami. Masak tuk anak dan suami, jaga anak. Ajar dia tak kira ilmu dunia atau akhirat, macam2 lah makcik kang makcik pengsan lak dgr hujah saya nih..baik saya diam simpan dalam2 sudah..

pastu yg makcik sibuk nk citer pasal saya belajar pandai2..hantar sampai selatan sana pastu jadik suri rumah jerk macam rugi kan??..saya belajar bukannya MASTER pun..setakat DIPLOMA je hah..abis tu org yg jadik suri rumah ni BODOH lah erk makcik?..habis makcik tu surirumah gak kan??..hahahahahahha...

saya jadik suri rumah bukannya tak buat apa2 tuk family saya. Saya layari internet cari ilmu r/tangga dan keibubapaan sebanyak boleh. Semata2 tuk family saya. Bukan macam makcik, beli surat khabar tapi baca bahagian hiburan jerk. Mana saya tahu?..dah tu makcik asik duk depan umah macam takder kerja. Saya tahulah. Kalo tak pun saya layari blog yg ada resepi sedap2 try masak tuk suami saya. Tak pun resepi bubur tuk anak saya. Taklah diorg asik makan pisang goreng jerk sampai malam. Saya pun tak lalu makcik ni apatah lagik org lain..

Pastu makcik ni suka nau nak banding2kan anak aku ng cucu dia tu. Meluat lak aku dgr. Makcik, tiap2 budak progress dia lain2. Tak sama. Walaupun anak saya lambat sikit dr cucu makcik, tp Alhamdulillah anak saya sihat. Jarang demam macam cucu makcik tu memanjang demam. Sikit2 demam. BOSAN OK BILA ORG ASIK NAK BANDING2KAN NIH. Cuba saya bandingkan makcik ng mak saya..kalah makcik!!..hahahahahaha... ;p

lawaklah makcik ni..mmg lah kepochi btl..yang tak tahan tu siap tanya berapa suami aku bagi tiap2 bulan. Mak aku pun tak pnh tanya ok!!..ko lak yg bz body tanya haku..lawak btl..nasib lah aku tak kawen ng anak makcik ni tau..kalo tak, hahahahaha..tak sanggup aku nk teruskan ayat aku nih..hahahahaha

sejak dari insiden itu, aku bila lalu jerk depan umah makcik2 nih laju2 aku jalan..toleh pun tak..serik dah..kang dia tanya lak aku soklan dalam kain apa aku nk jawap..

mahu aku yang fengsannn!!!

tazkirah aku hari ini adalah:
kadang2 kita ni myibuk jerk hal orang, padahal hal kita sendiri pun lintang pukang. So, dari kita sibuk nk intai2 hal orang kan di bulan pose ni, baik kita tingkatkan amal ibadah, topup mana2 yg patut. Hati pun tak sakit. Ni bukan tuk makcik jerk..tuk aku gak. Biasalah manusia kadang2 kan khilaf. Jadik marilah kita sama2 beramal. Bye2... ;P


eh, LANGAU intai lagik tak blog aku yg femes nih?..apa khabar LANGAU. Dah terberanak ker?..hahahahahaha... *nampaknya makin banyaklah kaum LANGAU nanti..hahahaha*

Tiada ulasan:

Catat Ulasan